A-Niniz

Alla inlägg den 11 juli 2013

Av niniz - 11 juli 2013 16:50

1. Om dit mål är att bränna fett är det effektivast att göra det på morgonen innan du ätit frukost, men om målet är att bli vältränad så är det smartare att träna några timmar efter du ätit.


2. Du kanske tycker strechning är tråkigt och onödigt, ditt mål är ju att bli snabb, inte vig? Så tänkte jag med, ända tills jag fick veta att en vigare muskel är en starkare muskel! Att träna rörlighetsträningar och strecha efter ditt träningspass gör alltså dig starkare än om du bara kör styrketräning! Det förebygger även många skador, och det är ganska häftigt att kunna sparka högre än sig själv.


3. Man får bättre resultat av sin träning om man, till skillnad från mig, tränar flera gånger i veckan istället för att ta ut sig helt någon gång i månaden. Alltså: Bättre springa några kilometer några gånger i veckan än att springa en mil eller längre i månaden.


4. Det du äter kan påverka dina träningsresultat; tänk på vad du stoppar i dig! (Men unna dig själv att vräka i dig godis någon gång då och då)


5. Tänk på att köra olika sorters träning, inte enbart styrka. Uthållighetsträning är ofta det man har mest praktisk nytta av i det dagliga livet. Har du en hund som aldrig verkar få nog av motion? Om du har en eftermiddag ledig kanm du kanske skämma bort den med en långprommenad på några mil. (se bara till att hunden har tillräckligt bra kondition) Efteråt kommer antagligen både hund och människa må bra. :)


6. Träna tillsammans. Det finns många fler saker man kan göra når man är flera! Ni kanske kan hjälpa varandra att gå ner i brygga? Stå på händerna? Tävla mot varandra? Ta tid på varandra? Lägga upp träningsschema åt varandra? Finns många saker som är lättare att klara av när man är två! (eller fler) Dessutom är det ju så mycket roligare. :D


7. Gör något annolunda. Prova på att klättra, simma, dansa, eller rida. Det viktigaste är att det är något nytt för just dig! Nya utmaniingar är alltid kul och lärorikt. Sätt upp egna mål; t.ex innan oktober ska jag ha simmat fem kilometer i sträck, eller innan 2014 ska jag kunna gå ner i spagat...Ja, bara din kropp och din inställning sätter gränsen!


Lycka till, träna hårt!! Jag kommer med fler tips så småning om! Är det något du vill veta mer om? Något du undrar hur man lär sig? Undrar mer över? Övriga frågor? Jag är inget proffs men svarar gärna så gott jag kan. Har du något träningstips är det alltid välkomet, man kan alltid lära sig något nytt! :)


Många kramar,

              Niniz


ANNONS
Av niniz - 11 juli 2013 11:34

1. Tvätta inte håret för ofta, några gånger i veckan räcker. Schampon sliter på håret!


2. Använd så naturliga schampon som möjligt, eller prova på att göra ditt eget! Mer om hemmagjorda schampon kommer senare. Många schampon innehåller silikoner och sulfater som inte alls är bra för håret!


3. Om du har långt hår, sov i flätor och ha gärna håret uppsatt, så slits håret inte lika mycket.


4.Toppa håret regelbundet, någon gång var tredje månad i alla fall, beroende på hur mycket det slits.


5. Massera hårbotten då och då, det stimulerar hårtillväxten och är dessutom skönt!


6. Skäm bort hårbotten med en oljemassage ibland, gärna kokos- eller olivolja.


7.En vinägerefterskölj då och då gör håret glansigt och mjukt, ta ett par matskedar vinäger i en halvliter vatten och häll över håret. Om du vill kan du låta det sitta kvar, lukten försvinner när håret torkar, och om vinägern är utspädd kommer inte håret att blekas.


8. Honung är vårdande för håret och gör det dessutom rent, lös upp lite honung i vatten, massera in i håret och skölj väl.


9. Undvik att tvätta håret i för varmt vatten, hos vissa människor orsakar det håravfall. Ljummet vatten och kallt i slutet är därimot bra föt håret, gör det glansigt och stimmulerar dessutom genomblödningen.


10. Är ditt hår tort? Det kanske är törstigt! Nej, inte på vatten utan olja. Ta olja på hårtopparna innan du går och lägger dig. På morgonen kommer håret att ha sugit upp oljan helt om du inte tagit för mycket olja, eller om ditt hår redan är oljigt. Så här kan du göra varje kväll tills håret "drukit" sig otörstigt, dvs det tar inte mer olja utan att se oljigt ut.


11. Ge håret en välförtjänt hårinpackning. Tips på hårinpackiningar kommer jag skriva om senare, tills dess finns det att hitta på nätet.


12. Tro det eller ej, men träning förbättrar genomblödningen även till hårbotten och hjälper det att växa bättre och bli friskare. Ännu ett gott skäl att träna! Gymmet inte riktigt din grej, eller är det svårt att ta sig dit? Inga roliga träningsidéer? Jag kommer skriva mer om roliga träningstips senare!! :)


Lycka till med ditt hår! Har du fler tips för att få håret må bra? Något av tipsen du tyckte fungarare/inte fungerade? Eller frågor? Kommentera gärna!! Alla tips är välkommna, och på frågor kommer jag svara så gott jag kan!


Många kramar,

                Niniz

ANNONS
Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Hej och välkommen till min blogg! Jag bloggar om livet som storasyster till nio på andra sidan jorden... så bloggen kommer handla om lite allt möjligt :)

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ A-Niniz med Blogkeen
Följ A-Niniz med Bloglovin'

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se