A-Niniz

Alla inlägg den 25 januari 2014

Av niniz - 25 januari 2014 21:58

Godkväll! Vill tipsa om ännu en nattsång ;)


Hijo de la Luna, som på spanska beryder Månens son.


Sången handlar om en legend, som handlar om en kvinna som bad månen om att få en man. Månen svarade att hon skulle få vad hon önskade i utbyte mot att månen fick deras första barn. Den mörkyhade kvinnan gifte sig med en mörk man. Efter en tid fick hon en vithyad son, eftersom barnet tillhörde månen. Men mannen trodde att kvinnan varit otrogen så han dödade henne och lämnade deras son i bergen för att dö. Månen kom och hämtade sin son och när barnet gråter så blir månen halv för att kunna vagga honom.


Här kommer den!



Godnatt, sov sött! :)


Niniz

Av niniz - 25 januari 2014 20:59

 

Morgonpigga går jag och Elisia till våra grannar Kersin och Kent för att gå ut med deras portugitiska vattenhundar.


 

Elisia.


 

Elisia håller Talita och Zoya fick jag binda fast vid trädet någon minut för att snabbt knäppa några kort.


 

Elisia och Talita.


 

Elisia, Talita och Zoya som vill fortsätta :)


Skönt att vara ute!


   

Jag älskar dig <3


 

Sedan tar jag ut geten Peace till gethagen vid sjön. Mina hjälpsamma systrar hade stängt in getterna eftersom en lös jakthund hade gått över isen in i deras hage och jagade dem runt i hagen medans vi var ute med Talita och Zoya.


 

Peace visar upp sin snygga sele m pulka.


 

   

Jag leder runt henne för att hon ska vänja sig vid pulkan.


Och stannar igen för att låta fotograften John ta ännu ett kort.


 

Jag och Peace i sele utan pulka.


För att se en kort film på Peace när hon drar pulkan kolla inlägget före! :) Fotografen och filmaren blev kall och efter Peace var färdigtränad för dagen frös han och gick in så tyvärr har jag inga bilder på Promise idag.


Kram Niniz


Av niniz - 25 januari 2014 20:21

Hejsan! :)


Idag har jag gått ut med grannens hundar Talita och Zoya, på förmiddagen tillsammans med min lillasyster Elisia.



Eftermiddagen ägnade jag åt att träna getterna, men idag så fick de prova på att dra för första gången! Jag gjorde

en enkel, tillfällig sele av deras halsband, ett gammalt skärp och en tyg remsa. Peace var ganaska nervös, men det gick bra ända tills lillebror skrämde henne och hon skyllde eländet på pulkan som var läskig att ens titta på efter det. Promise därimot verkade inte bry sig om pulkan hon drog det minsta och var jätteduktig. Min lillebror fick filma när Peace drog den toma pulkan så här kommer en kort film.



   Som ni ser är hon lite nervös men ändå duktig! Vill påpeka att jag tränat dom väldigt mycket innan så även om hon inte dragit förut så har hon gått långa prommenader både i koppel och utan med mig både med sin halvsyster och utan. Så jag har lagt ner mycket tid på dem. Med tiden när det medningen att de ska dra i par så att de kan dra tungre saker. Pulkan idag är bara en övning för att de ska vänja sig vid att ha någonting bakom sig.


En get kan utan problem dra sin dubbla vikt när de är fullvuxna, vid ca två-tre år. Är de vältränade kan de ibland orka mer! Eftersom jämtgetter väger 30-40 kg när de är vuxna så kan de alltså, i par, dra upp till 120 kg!


Så jag har tänkt bygga eller köpa en minivagn som är lätt och köra in dom så småningom. Kommer bli spännande!


Lite inspiration:


'




Förr i tiden var det vanligt att getter hjälpte till att dra lättare saker :)


Kram Niniz


 

Presentation


Hej och välkommen till min blogg! Jag bloggar om livet som storasyster till tio på andra sidan jorden... så bloggen kommer handla om lite allt möjligt :)

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards