A-Niniz

Direktlänk till inlägg 18 december 2014

Avgiftning med MSM...

Av niniz - 18 december 2014 14:40

HEJ!!


Ja, jag har uppdaterat dåligt. Väldigt dåligt... Jag har haft massor att göra! Men efter min munta i engelska nästa måndag så har jag jullov och förhoppningsvis mer tid till djuren, träning, kompisar, forografering... och bloggning!


Har varit galet mycket att göra i skolan, och i kombination med envisa sjukdommar, förskylningar, förseningar, rymda kaniner och elevrådsmöten har jag inte haft tid till någon fritid alls... Har äntligen börjat haft tid all lyssna på musik igen! :D


Så... Av någon andedning, under de här veckorna så bestämde jag mig för att börja ta MSM igen. Tog det några månder utan resultat så jag bestämde mig för att ge det en andra chans+ dubbla dosen. Förra året tog jag en t-sked/dag, den här gången  har jag tagit två dagligen. Och nu fick jag en reaktion! Det först jag märkte var flera avgiftningssymptom; bla sömsvårigheter, huvudvärk och att jag svettars MYCKET mer än vanligt :o Vilket i hjälp mig känna mig ÄNNU sämre... :P Men nu efter någon vecka har avgiftningen avtagit och jag har märkt följande sympton; det första som jag märkt tydligats är att jag haft mycket bättre hud... Alltså mindre finnar/liknande. Om det enbart beror på  MSM eller även på att jag tänkt på att äta bättre är inte tydligt. På vintern hatar min hud mig, så jag tror faktiskt aldrig den har varit bättre än nu för att vara den här tiden på året. Dessutom har jag märkt en förändning som överraskade mig... Jag vet inte om jag på någotvis inbillar mig det, men jag tycket det ser ut som om jag her mer grönt i mina ögon och mindre brunt. Jag vet inte om det syns på kamera, men ska försöka ta en bild och jämföra men en bild jag tog på mitt öga i sommras. Efter lite påläsning lärde jag mig att gifer i kroppen som byggs upp kan göra ögon som egentligen är gröna/blå se bruna ut...Och att man, efter man "rensat" bort gifter i kroppen kan få klarare ögon. Nu tror jag absolut inte att jag har blåa/gröna ögon, men det verkar som jag hade en större del grönt i mina ögon än vad jag tidigare trott :) Dessutom har jag fått märkbart starkare naglar... till min irritation :P Jag brukar nämligen ha svårt att hitta nagelsaxen så istället för att klippa naglarna brukar jag korta ner dem genom att lixsom skrapa naglarna mot varandra... Nu går det inte längre :'( Utan jag får förtvivlat leta efter naglesaxen :P (tål verkligen inte långa naglar på mig själv) Min pappa som oxå tar MSM märker att han om han inte tappar alls lika mycket hår och hans astma har varit mycket bättre de senaste året sen han började med MSM. Så... de är de resultat jag sett med MSM! :D Kommer definetivt fortsätta ta det ett tag för att se om ngt annat händer. :)


För er som inte vet det, så är MSM ett ämne som naturligt finns i växter, kött, mjölk osv. Dock så förstörs det lätt vid upphettning och i kombination med att vi hettar upp vår mat och dessutom armar ut jordarna som det vi äter växer på; så är det många som får i sig för lite MSM. Ett tillskott på MSM sägs kunna bota astma (!) och massa andra sjukdommar, men hur mycket som är sant och skrönor vet jag inte. MSM är ungefär lika giftigt som vatten, och man måste komma upp i väldigt stora mängder för att lyckas få i sig för mycket. MSM tas lättast upp av kroppen i kompination med C-vitamin. Pga avgiftningseffekten rekommendera inte MSM till gravida och amande eftersom barnet kan få i sig av mammans gifter. Man ska dessutom börja långsamt med MSM för att magen ska klara av det; alla är olika känsliga. Själv kunde började jag redan med en t-sked per dag första dagarna innan jag ökade till två men det var dels för att jag ville ha en ganska kraftig avgitningseffekt och att jag märkt tidigare att jag klarar av ganska stora månger MSM på en gång. Annars rekommenderas det att börja med ett kryddmått första veckan och sedan öka långsamt tills man är uppe i en lagom dos som brukar ligga på en till två t-skedar/dag. Avgiftningseffekten är egentligen något posetivt eftersom det betyder att kroppen gör sig av med massa lagrade gifter. Tänk bara på att dricka mycket och börja långsamt så att njurar och levern hinner med!


Jag har letat men inte hittat en enda biverkning eller något negativt med MSM. Tar du andra mediciner så kan det dock vara en bra idé att prata med doktorn först. 


Bifogar några länkar för nyfikna som vill läsa vidare;


http://naturligt.immun.se/#post4

http://www.morotsliv.com/2014/08/msm-for-en-piggare-och-battre-halsa.html


Finns MASSOR att läsa om MSM på internet, är bara att googla. Finns mer om man läser på engelska sidor, men finn en del på svenska oxå :)



Jag har bilvit riktigt nyfiken på det här med att avgifta kroppen, så jag funderar på att prova att äta veganisk raw food i några veckor för att riktigt rengöra kroppen! Dessutom är jag sjukt nyfiken på effekter av raw food... Men måste erkänna att jag inte vet om jag vågar ta upp med med mamma XD Hon trodde typ att jag skulle dö av bristsjukdommar de månaderna jag åt vegetarikst... Dessutom måste jag kolla upp så det inte blir för dyrt med mitt "projekt" ;) 


Så... när jag ändå skriver om det; Veganisk Raw Food betyder att man inte äter något som kommer från djur eller som är upphettat. Alltså inget bröd, merjeriprodukter, kött, socker eller likannde, utan bara frukt, grönskaker, nötter, bär, blad och frön. Tänkte försöke göra en utmaning på kanske 20 dagar :) Får se hur det går och det blir av! I så fall kommer jag garaneterat skriva om det är!



KRAM NINIZ! :D

 
 
Emma

Emma

13 december 2016 11:40

Hej Niniz!
Hittade ditt inlägg då jag googlat lite på MSM. Har tagit det i cirka 3 veckor nu. Första veckan började jag med 1 kryddmått och upplevde att jag var mycket piggare och så vidare. Nu är jag inne på tredje veckan och tar alltså 3 kryddmått. Jag känner att jag blivit tröttare och upplever lite illamående. Tror du att detta är en del av "avgiftningen"? Tar du det fortfarande? Tacksam för svar

Med vänliga hälsningar
Emma

http://emmafogman.blogg.se

niniz

6 januari 2017 07:50

Hej Emma!

Ber om ursäkt för mitt sena svar.

Det är mycket troligt att ditt illamående och din trötthet beror på avgiftningen - de är vanliga utrensningssymptom. Jag skulle rekommendera dig att dricka mycket vatten och kanske ta det lite lugnare under några dagar. Om illamåendet fortsätter eller känns väldigt obehagligt så prova att gå ner något kryddmått och se om du kan öka intaget igen om några veckor. Att bli av med gifterna i sig är något väldigt positivt; men det ska ju ske på bekostnad av ditt välmående - avförgiftingen kan ta ganska hårt på en del.

Jag tog MSM i ungefär 2 år, men sedan jag flyttade utomlands så slutade jag - jag har istället ökat mitt intag av veganisk rawfood. Jag kan inte säga att jag personligen såg jättestora resultat, men min pappa som började ta det slutade tappa hår! XD

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av niniz - 8 april 2019 23:54

Dig the Crazy - Marie Faith    

Av niniz - 8 april 2019 23:48

Åkte till stranden med underbara Dolce, Suliana och Sila. :)           ...

Av niniz - 26 mars 2019 06:08

None of my Buisness, av Cher Lloyd  

Av niniz - 26 mars 2019 06:06

Jag tror jag hade lyckats hålla mig mer kortfattad och inte gjort så sjukt långa inlägg på FB (som jag senare ångrat) om jag bara hade varit aktiv här igen tidigare. :P   Tips till alla som åker för att bo utomlands en tid: Det spelar ingen roll ...

Av niniz - 26 mars 2019 05:38

Jag måste erkänna att det känns lite dumt att försöka blåsa liv i den här utdöda bloggen, även om jag aldrig gav upp bloggandet frivilligt. Det har ju gått så pass lång tid sedan jag skrev. Och för att vara helt ärlig, vet jag inte om jag hade gjor...

Presentation


Hej och välkommen till min blogg! Jag bloggar om livet som storasyster till tio på andra sidan jorden... så bloggen kommer handla om lite allt möjligt :)

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards