A-Niniz

Direktlänk till inlägg 14 februari 2015

Raw Food: Samanfattning

Av niniz - 14 februari 2015 22:35

Hej!


Jag har nu slutat äta raw food. Jag har lärt mig jättemycket och det var en rolig upplevelse att få möjligheten att prova på att äta på detta sätt! Det var sååå mycket enklare än vad jag trodde det skulle vara! Om jag har möjligheten att få tag i stora mängder billig frukt så kommer jag defenetivt prova att äta så här igen, kanske i 30 dagar? För den enda naktdelen jag upplevde med raw food var kostnaden.


Det var ingen konstig "övergångs period" när jag började äta raw food, utan mådde fint på en gång. Jag märkte genast att jag behövde äta större mängder mat än tidigare. Jag mäkte inga förändringar hur jag mådde- antagligen så att det var för kort tid att märka sånt. Jag hade tidigare hört rykten om att kroppstempraturen kunde sjunka lite om man åt raw food, och det är något jag mäkte kanske kan ha stämt till min stora förvåning... I alla fall frös jag inte lika lätt/tålde mer kyla. Konstigt. Jag brukar nämligen frysa jättemkt om jag sover i under 16 grader på natten, men de två sista nätterna efter jag ätit raw food sov jag bra i både 14 och 13 grader den sista natten... Utan att tycka att det var kyligt alls när jag vaknade. Natten efter jag ätit vanlig mat låg jag åter igen uppe i min vanliga tempratur på 18 grader i rummet. 


Jag mäkte ingen övergångs period när jag började äta raw food, därimot mådde jag riktigt illa efter första vanliga måltiden igårkväll, trots att jag var försiktig. Trodde inte att jag skulle behöva vänja mig långsamt vid vanlig mat igen eftersom jag bara ätit veganisk raw food i tre dagar (!) Så idag ville jag verkligen inte äta vanlig mat, utan åt raw food igen, om man bortser från lite alla hjärtans dag godis nu på kvällen. ;) 


ÖVRIGT; Jag kommer prova på raw food igen för en längre period om jag har råd och möjligheten att göra det. Jag upplevde det som lättare att äta vegansik raw food än vad det är att äta bara vegetariskt förra gången jag provade det... Konstigt nog. Jag kommer forstätta äta raw food till frukost eftersom det är det bästa sättet att starta dagen, och jag kommer även äta mycket mer veganisk raw food kost än vad jag gjort tidigare! Jag mår jättebra av att äta raw food, och den största skillnaden märktes inte förrens jag började äta vanlig mat igen och märkte hur dåligt jag mådde av det. Jag ska försöka byta ut minst en middag per vecka till raw food och äta raw food oftare till kvällsmat. Dessutom kommer jag göra gröna smooties mycket oftare och våga exprimitera mer- någon jag var lite mer fördomsfull mot innan jag provade raw food och var tvungen att variera smootien. 


Kort sakt, att äta veganisk raw food känns extremt nyttigt och fräsht. För att minsta risken för att få brist på vissa näringsämnen skulle jag rekommendera upp till 80-90 % raw food om man kan och kompletera resten med lagad mat och ev kött, mjölkprodukter eller fisk, om man äter det. Jag hoppas kunna äta minst upp till 70% raw food de flesta dagar- gärna mer. För de som vill prova raw food har jag några korta nyckel ord; BANAN; SALLAD (framför allt spenat) NÖTTER,BÄR och VARIATION/OLIKA FRUKTER


Banan är en jättebra bas (Jag åt upp till 13 st bananer den dagen jag åt som flest!) Sallad, speciellt spenat, innehåller mycket protein, nötter är toppen om man vill bli mätt snabbt och få i sig nyttiga oljor, bär innehåller massa antioxidanter och är underbara i smooties medans variation, och att prova olika frukter är A och O för att man inte ska tröttna på maten. Jag vill även rekommendera torkad frukt, frön, smooties avokado och mango. (Smooties är seriöst nödvändigt för att få i sig tillräcklingt med mat. Dricker jag smooties kan jag få i mig upp till fem bananer + massa bär och spenatblad, medans om jag försöker äta bananerna som de är orkar jag max tre stycken.)


Var någon av er provat raw food? Har ni några tips att dela med er av? Några frågor? Vad är era erfarenheter av raw food? Kommentera gärna!!


Kram Niniz



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av niniz - 8 april 2019 23:54

Dig the Crazy - Marie Faith    

Av niniz - 8 april 2019 23:48

Åkte till stranden med underbara Dolce, Suliana och Sila. :)           ...

Av niniz - 26 mars 2019 06:08

None of my Buisness, av Cher Lloyd  

Av niniz - 26 mars 2019 06:06

Jag tror jag hade lyckats hålla mig mer kortfattad och inte gjort så sjukt långa inlägg på FB (som jag senare ångrat) om jag bara hade varit aktiv här igen tidigare. :P   Tips till alla som åker för att bo utomlands en tid: Det spelar ingen roll ...

Av niniz - 26 mars 2019 05:38

Jag måste erkänna att det känns lite dumt att försöka blåsa liv i den här utdöda bloggen, även om jag aldrig gav upp bloggandet frivilligt. Det har ju gått så pass lång tid sedan jag skrev. Och för att vara helt ärlig, vet jag inte om jag hade gjor...

Presentation


Hej och välkommen till min blogg! Jag bloggar om livet som storasyster till tio på andra sidan jorden... så bloggen kommer handla om lite allt möjligt :)

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards