A-Niniz

Alla inlägg under februari 2015

Av niniz - 12 februari 2015 16:31

Hej!


Jag hann inte uppdatera igårkväll, men på kvällen åt jag mandlar, valnötter, pumpafrön, ett äpple, en avokado, en bit gurka och en banan. That's it!


Så.... Till frukost idag åt jag min vanliga, hederliga smootie. Dock inte så mycket som jag ville eftersom resten av familjemedlemarna också ville ha... Så jag drack ca 6 dl smootie (3 bananer+hallon) och åt ett äpple som komplementerade för de 4 dl smootie mina småsyskon drack upp. Morr. MIN smootie. 


Till middag så gjorde jag min första, otroligt vackra, (om jag får säga det själv), gröna smootie. Jag hade mer tur med en starkt grönfärgad smootie-ingen av småsyskonen ville sno den (Ha! Jag kanske borde lägga i grön karamell färg i alla mina smooties?)


Den var mycket godare än jag trodde den skulle vara faktiskt och jag kommer defenetivt göra den igen! Jag gick på smak och känsla när jag blandade den, och så här blev receptet.


Grön Smootie (ca 1 liter)


130 g bladspenat

2 1/2 dl vatten

(mixa först vatten och spenat tills det blir som en mörkgrön vätska och alla blad är söndermosade!)

250 g mango (ca 5 dl?)

3-4 bananer

Juice från 1 citron

(Sedan i med frukten! Smaksätt med citronjuice)


Dessutom åt jag vegansik guacamole:

1 avokado

kallpressad olivolja

svartpeppar

örtsalt

1 vitlöks klyfta


Till det åt jag mototsstavar från två morötter. Samt en sallad av roccola, blandsallad och gurka.


Tog inte bilder på all maten men här kommer några!


        

 

Jag drack tre sånna glas^^ (ca 1 liter) Visst har den en fin färg?


ÖVRIGT: Jag var ganska sugen på familjens cheesecrisps, men när jag väl smakat guacamolen och smootien så glömde jag bort det. Smootien var verkligen jättegod och fräsh! Jag kommer göra om den även när jag inte äter rawfood. Definetivt en ny favorit och ett toppenbra sätt att få i sig sallad! Skulle gjort massa reklam för den för familjen om jag inte så gärna ville behålla den för mig själv! Guacamolen var oxå väldigt god- jag tror jag "behövde" (läs var sugen på) något saltare och kryddsstarkade efter all frukt jag ätit.  Kan inte tänka mig att det redan är dag tre- skulle vilja förlänga tiden men det vill inte mian föräldrar. Det är aldeles för dyrt för oss att äta raw food i längden om vi inte skulle flytta utomlands. Det har inte alls varit i närheten av så svårt jag trodde det skulle vara att äta raw food, men så har jag ju bara ätit raw food i tre dagar oxå. Men jag tror inte att en veckas raw food skulle vara svårt på något annat sätt än möjligtvis i plånboken... Flyttar vi utomlands någon gång och jag har fri tillgång på frukt kommer jag vilja prova 30 dagar som raw food ätare! ;)


Det som jag hitills saknar mest är choklad, haha ;) Sedan brukar jag och mina systrar äta ramen nudlar efter vi nattat småsyskonen på kvällen och kanske titta på film, det är ngt jag saknar lite. Och tomatsås och bönor (mums!) Bröd, mjölk och kött har jag inte saknat alls. Känns lite konstigt efetrsom det är en så "grundläggande" del av vad jag vanligtvis brukar äta.


Det känns väldigt rent och fräsht att äta så här, så jag hoppas jag har hunnit avgifta kroppen från massa skräp de här dagararna :)


Kram Niniz



Av niniz - 11 februari 2015 18:06

Shatter Me-Nightstep


Av niniz - 11 februari 2015 18:01

                           

Av niniz - 11 februari 2015 17:53

Hej!


Så idag är jag på min andra dag som jag äter raw food. Hitills har allt gått bra. :) 


Till frukost åt jag en banan/hallon smootie, som jag inte brydde mig om att ta kort på. Den innehåll 4 bananer och några dl hallon plus lite vatten. 


Till middag åt jag sallad och smootie.


Middags Smootie:

4 bananer

250 g (5 dl?) blåbär

60 g spenatblad

60 g andra blad (kommer inte ihåg vad de hette!

4 dl vatten

4 msk chiafrön


Salladen innehöll:

championer

svarta oliver

salladsmix

gurka

tomat 

(jag kommer inte ihåg de axakta måtten)


Framför allt oliverna var jättegoda. Jag åt inget salt igår så kan tänka mig att det var därför!


Jag vet inte riktigt vad jag ska äta nu på kvällen- men jag gissar att det kommer bli en del nötter och kanske ännu en smootie?


Kommer lite bilder på dagens middag!


                                                                             


Kram Niniz

Av niniz - 10 februari 2015 19:27

Hej!


Ny uppdatering om mitt raw foods försök!


Nu har (snart) en hel dag gått som jag enbart ätit vegansik raw food-kost. Det känns som det har gått helt okej, men har väl inte märkt någon skillnad heller. Jag har inte haft något sug för annan mat än raw food, därimt har jag ätit större mängder mat, men ändå blivit hungrigare än jag brukar vara när det väl är dags att äta igen.


Det här åt jag nyss till kvällsmat: Veganisk banan/mango yoghurt med hemgjort musli. 


Banan/Mango Yoghurt:

4 bananer

5 dl mango

1 dl vatten


Musli:

4 msk pumpafrön

4 msk valnötter

2 msk chiafrön


Dessutom åt jag en kiwi. Och nån timme före kvällsmaten åt jag en banan för jag var så hungrig ;)


Här kommer lite bilder!


                       

 

Jag åt två sånna tallrikar alltså ^^


ÖVRIGT: Gör inte den här Banan/Mango yougurten om du inte älskar sött. Den blev alldeles för söt entligt mig! Första tallriken gick bra, men andra var bara blä... Banan/Hallon eller Banan/Hallon/Blåbär är mkt bättre!!


SAMANFATTNING: Jag har inte haft några problem med att bara äta raw food. Jag har ätit mer, varit hungrigare och tuggat längre under middagen. Inga sug för annan mat... möjligtvis lite vitt, kokt ris haha ;) 


ALLT JAG ÅT UNDER DAGEN:


10 bananer (!)

1 äpple

1 kiwi

5 dl mango

1 dl blåbär

2,5 dl hallon

1 o 1/2 avokado

10 dl sallad; roccola/mix (?)

4 msk valnötter

4 msk pumpafrö

2 msk chiafrö

2/3 gurka

1/3 paprika

8-10 st championer

3 morötter

1 glas citronvatten


Ganska mkt mat eller hur? ^^


Kram Niniz   



Av niniz - 10 februari 2015 16:09

Hej!


Jag tänkte prova att ha med ett speciellt tema i bloggen varje vecka som jag skriver lite kort om och tar med "Bästa Låten om....?" I bloggen och bestämma bästa låten entligt mig inom ett visst tema. Den här veckan är det temat samarbete!


Jag brukar oftast inte gilla samarbete, helt enklet för att jag har många alltför dåliga erfarenheter av det... Antingen får man ingen syl i värdet och blir helt överkörd (speciellt om man inte vill skrika/kräva sin röst hörd) eller så hamnar man med en grupp latmaskar som inte vill försöka hur man än puchar och man får göra allt själv ändå...


Inte ens i idrott eller sporter gillar jag samarbete. Varför? Jo antingen (det värsta!) så är man dålig på sporten och man blir en börda för hela laget. I värsta fall blir en del till och med arga (!) Eller så måste man vänta på alla andra.


Men, ibland fungerar inget annat än samarbete, hur ogärna jag än vill inse det. Och faktum är att jag saknar att aldrig ha fått känna en riktig samarbets anda. Jag hoppas att jag nån dag kommer att samarbeta med några som gör sitt bästa, hjälper alla, och lyssnar. För man behöver inte vara perfekt för att samarbete ska funka. Utan man borde göra sitt bästa och ta i men inte glömma bort de andra lagmedlemmarna. Samarbete handlar om att alla sätter de andra personerna före sig själva och tillsammans jobbar som en person. 


Låten om Samarbete: "The Humbling River"


Av niniz - 10 februari 2015 15:40

Hej!


Så nu har jag precis ätit min första raw-food lunch/middag... vad du nu vill kalla det-den största måltiden jag äter helst mitt på dagen.


Vad år jag då?


Jo en stooor härlig sallad och en massa morotsstavar och paprikabitar till. Nu har jag inte den exakta mändgen, men min sallad innehöll, på ett ungefär:


1 och 1/2 avokado

4 dl roccola

4 dl blandsallad

8 championer

2/3 gurka


3 morötter

1/3 paprika


Dessutom åt jag ett äpple en timme före lunch.


Här kommer lite bilder på min måltid (inkl äpplet!)!


                       


 


Och ja. Jag åt ALLT på talltiken. Fast jag var typ tvungen att trycka i mig de sista morotsstavarna, så mätt var jag. Men jag var tvungen att äta allt dels för att min lille bror inte trodde jag skulle klara det, och dels för att kunna säga här på bloggen att jag åt allt! XD


Övrigt: Man blir riktigt mätt, men inte alls "tung" som man kan känna sig efter en "vanlig" stor måltid. Kände mig lätt som en fjäder och ready to go efter maten! Morötterna blir jobbiga att tugga efter ett tag, trött i käken haha ;) Hade helre ätit mer sallad och mindre morötter!


Ny uppdatering på vad jag äter till kvällsmat kommer snart!


Kram Niniz

Av niniz - 10 februari 2015 13:36

Losing You- Dead by April, Nightcorad


Kram Niniz

Presentation


Hej och välkommen till min blogg! Jag bloggar om livet som storasyster till tio på andra sidan jorden... så bloggen kommer handla om lite allt möjligt :)

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards