A-Niniz

Alla inlägg den 5 mars 2015

Av niniz - 5 mars 2015 10:27

Hej igen!


Nu har jag kommit hem igen efter två nätter och knappt tre dagar i Söderåkra. Jag har nämligen varit i skolan på plats och laborerat i bilogi 2 och fysik 1a. Jag går på Korr Onlinegymnasium och pluggar hemmifrån. Men i vissa kurser, (bilogi, fysik, kemi och idrott) måste jag åka in till skolan på plats och laborera/tenta.


I Söndags åkte jag tåg i drygt fem timmar (inkl. väntetid mellan tågbyterna) från Horred till Kalmar. Jag åkte vid tre och kom fram strax över åtta. I Borås så åt jag på Mac Donalds! I Kalmar väntade min mentor Johanna som jag fick stanna över hos så jag slapp bo på ett hotell. Vi åkte ner till Söderåkra och bodde i hennes sommarstuga som jag precis intill havet, och man kunde se Öland på andra sidan! Det var verkligen jättefint :)


Morgonen därpå gick vi åkte vi till skolan och var där strax innan åtta. Skolan har flyttat från Torsås till Söderåkra och det här var första gången jag var på den nya skolan.


Jag ÄLSKADE den nya skolan. Jag hittade mycket bättre där och det såg mycket profionellare ut- som min mentor uttryckte det- den nya byggnaden var bättre anpassad för ett onlinegymasium. Den förra byggnaden hade massa stora klassrum som ändå aldrig uttnytjades- eftersom vi bara brukar vara en max åtta-elva stycken på laborationena. Den nya bygganden hade några få, mindre klassrum som användes vid laborationer och som pluggställen när eleverna var på skolan, och varje lärare hade ett eget, stort rymligt rum med namnskylt så man lätt hittade. Dessutom hade den en mysig hörna vid expiditionen med härliga soffor och ett rymligt café likande utrymme där man kunde sitta och dricka gratis kaffe eller choklad från kaffeautomaten. Jag blev helt förälskad i den kaffeautomaten, tänk om man hade en sån i sitt rum! Så jag sprang och hämtade en kopp varm choklad stup i kvarten efter Pernilla visat var den låg... hehe. 


Det första jag gjorde var att ha biologi lab med vår biologilärare Pernilla. Hon är hur go som helst och jättebra på att förklara saker. Det var bara jag och en tjej som hette Olivia till (första gången för mig vi inte vait minst sex strycke på labben) men det gjorde det bara bättre! Det var mog min favoritlab hitills. Biologi är ett av mina favoritämnen ;) Vi kollade blodgrupper (Jag hade A+ den här gången.... förra gången fick jag B- haha)  och laborerade med en rödlök då vi la cellerna i olika saltkoncentrationer, ställde en hypotes och sedan tittade på cellerna i mikroskop. Vi kollade även blodtryck och puls samt pratade massor om blod, organ, celler, andning men även en del som inte hade med labben att göra, haha :D


Olivia var jätteschysst och det kändes som om jag hittade en ny vän i henne! Vi både pluggar natur och kom överens om att hjälpa varandra och plugga fysik ihop via webbcam när vi kom hem! Överhuvudtaget har alla elever jag träffat på skolan varit jättetrevliga. Det är en så härlig stämmning på skolan! Eftersom vi åker dit så ofta så här eleverna (till skillnad från på en vanlig skola) glada och upprymda över att vara där. Jag längtar till och med till att kunna åka dit! Man hamnar inte heller i en social "grupp" och eftersom man inte träffar människorna där så ofta vågar man säga vad man tycker och vara sig själv eftersom det inte spelar någon roll om de inte skulle tycka illa om en- man kommer troligen aldrig träffa dem igen. (tyvärr) Det är något jag inte hade räknat med när jag började på onlinegymansiet. I hösgtadiet så hade jag väldigt dåligt självfötroende och var alltid rädd att störa och irittera folk vilket gjorde mig nervös, för tyst, för pratsam och framförallt att jag drog mig undan utan att låta någon se mig- se vem jag verkligen är förutom de få som kännt mig länge eller jag kände mig bekväm runt. Nu så kan jag nästan dirket, öppna upp till nya människor och våga prata med dem och säga precis vad jag tycker. Jag är inte lika nervös, eller rädd för personer i min ålder som jag var förut. Jag har helt enkelt fått mycket bättre självförtroende och vågar vara den jag är utan att bry mig om ett dugg vad andra tycker. Och det ni vad? Fler verkar gilla mig när jag är jag utan att vara rädd för den jag är eller för att männikosr skulle tycka illa om mig. Tydligen var jag inte sjäkv om det här- Olivia berättade att även hon fått bättre sjävförtoende när hon började på online gymansiet. Många personer har uttryckt en oro över mitt sociala liv för att jag går på ett onlinegymanisum. Jag träffar ju inte folk så ofta. "Hur klarar du dig utan skolan!? Har du något socialt liv alls?" Men vet ni vad? Mitt sociala liv har blivit bättre av att börja onlinegymnasiet. Jag kanske inte träffar personer i min igen ålder lika ofta och jag kanske måste sträcka mig ut och anstränga mig lite mer- men de gånger jag träffar kompisar är kvalitée stunder. Jag har roligare när vi väl träffas, jag får nya kompisar fortare och jag vågar vara mig själv. Något som sällan hände när jag gick i en vanlig skola. Färre, medningsfullare händelser är bätter än många, utliga mötet av människor. 


Jag var på skolan från klockan 8 till strax innan sex. Efter bilogi labben hade jag lunch i matsalen, sedan lektion med Lukasz i fysik och sedan pluggade jag själv. Jag träffade även min härliga före detta mattelärare Gaury. (och en av de förta sakerna hon sa var att jag var mindre än vad hon hade trott- gah! Om inte hon hade varit en av mina favoritlärare hade jag nog inte tyckt om henne längre :P) Och kladdade på tavlan. Och drack varm choklad :D Och lyssnade på musik med min lånade dator.


             


För att plugga själv i ett eget klassrum känns så coolt ^^ (specillet om man nästan aldrig har möjligheten i att vara i ett klassrum)


På kvällen började jag gå "hem" till Johannas sommarstuga. Hon kom hem från sitt kemilabb och vi åkte till Torsås där hon bjöd på pizza (bästa mentor ever :D)


Morgonen därpå hade jag fysiklabb och även har var det bara jag och Oliva. Fysik är dock mycket tråkigare än biologi tyvärr) Efter lunch så pluggade vi tillsammas innan jag väljde ut nya kurser för nästa år med min mentor och åkte med bussen mot Kalmar. I Kalmar hade jag en väntetid på två timmar innan tåget gick så jag gick i affärer.. Och hittade, till min stora glädje, ett par snickarbyxor i min storlek. (jag har saknar mina snickarbyxor som jag hade när jag var liten och inte hittat stora snickabyxor någonstans förrens då!)


Sedan åkte jag tåg, åt winerbröd, sov, läste 1984, och dog nästan av uttråkning innan jag kom hem till Horred igen strax innan nio på kvällen och pappa hämtade mig! :D 


Man brukar säga borta bra och hemme bäst men jag kände inte så... Om jag hade fått välja hade jag stannat några veckor hos Johanna och gått i skolan där XD


Kram Niniz

Presentation


Hej och välkommen till min blogg! Jag bloggar om livet som storasyster till tio på andra sidan jorden... så bloggen kommer handla om lite allt möjligt :)

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards