A-Niniz

Direktlänk till inlägg 12 juni 2015

Tuppslakt och Mormorsbesök!

Av niniz - 12 juni 2015 15:29

Hej!


Igår så åkte vi till Göteborg och hälsade på farmor och farfar. Dagen innan dess så var jag på mina syskons skolavslutning :)


Idag så kom Jack, som svarat på min annons på blocket för att slakta tuppar. Så vi har blivit åtta tuppar mindre idag (vi behöll två att sälja till liv eftersom de var så fina) och jag har varit med om tuppslakt för första gången. Det var riktigt intressant och inte ens hälften så blodigt och stökigt jag trodde det skulle vara. Han var väldigt van vid att slakta djur eftersom han inte köper något kött i affären för att man inte vet hur djuren haft det och det smakar sämre. I alla fall, han liksom la tuppen på marken och stälde sig på vingfjädrarna (inte vingen, för det skulle göra ont) och höll fast fötterna med andra foten utan att trampa hårt. Sedan tog han tag i dens huvud och lutade det bakåt något så halsen liksom blottades.... Och skärde fort med sin välslipade och vassa kniv av huvudet på den. Tuppen höll sig helt lugn och gjorde inte massa ljud utan dog omedelbart. Allt hände så snabbt och det såg så simpelt,smidigt och fridfullt ut- inte alls som jag föreställt mig. Jag har tidigare bara varit med vid kaninslakt (vilket kändes mycket stökigare och slabbigare) men kunde aldrig med att titta just i dödsögonblicket, men det gick nu på tuppslakten. Faktum är att jag själv tror att det är något jag skulle kunna klara av (och det är bra-för jag vill inte heller köpa kött från affären)  Jack var riktigt trevlig och förklarade lugnt för mig hur det gick till och man gjorde. Jag lärde mig verkligen jättemycket! Kändes så mycket enklare när det var så naturligt och självklart för honom.


Mormor, Markus och hans som Benjamin var även de här idag. Vi åt mat, fikade och pratade lite innan de åkte hem :) Var kul att se dem! 


Nu kommer lite blandede bilder, även bilder på tupparna deras sista dag i livet... Tänke inte på att ta kort på slakten så känsliga läsare behöver inte oroa sig. Tupparna fick gå lösa ute på gården och levde ett glatt tuppliv medans de var här! (Tog inga bilder när mormor var här)


                                                                                       

Kram Niniz


 
 
Alfred B

Alfred B

12 juni 2015 23:06

Fina bilder som vanligt och fina djur. Det luktar gott om alla blommor nu :) skönt att slakten gick bra och inte blev så blodig. <3

http://absfoto.bloggplatsen.se

niniz

21 juni 2015 23:02

Tack! :) Ja eller hur! Håller med, känns mkt bättre när allt gick så smidigt :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av niniz - 8 april 2019 23:54

Dig the Crazy - Marie Faith    

Av niniz - 8 april 2019 23:48

Åkte till stranden med underbara Dolce, Suliana och Sila. :)           ...

Av niniz - 26 mars 2019 06:08

None of my Buisness, av Cher Lloyd  

Av niniz - 26 mars 2019 06:06

Jag tror jag hade lyckats hålla mig mer kortfattad och inte gjort så sjukt långa inlägg på FB (som jag senare ångrat) om jag bara hade varit aktiv här igen tidigare. :P   Tips till alla som åker för att bo utomlands en tid: Det spelar ingen roll ...

Av niniz - 26 mars 2019 05:38

Jag måste erkänna att det känns lite dumt att försöka blåsa liv i den här utdöda bloggen, även om jag aldrig gav upp bloggandet frivilligt. Det har ju gått så pass lång tid sedan jag skrev. Och för att vara helt ärlig, vet jag inte om jag hade gjor...

Presentation


Hej och välkommen till min blogg! Jag bloggar om livet som storasyster till tio på andra sidan jorden... så bloggen kommer handla om lite allt möjligt :)

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards