A-Niniz

Direktlänk till inlägg 5 juli 2015

Fåren har flyttat...

Av niniz - 5 juli 2015 22:49

Igår så flyttade även fåren till sina nya hem. Gården känns ekande tom med bara några få höns, kaniner och en katt kvar. Utan hönsens ständiga kacklande och galande när man är ute skulle den verkligen kännas HELT övergoven :( Saknar djuren så mycket... Trodde aldrig att våra dumma får betydde så mycket, faktsikt.


Nu har sommarvärmen äntligen kommit. Och så fort det blir lite svalare så ska vi städa ut får, get och gåshuset. Jag sommarjobbar även på Tempo i Kungsäter ett par dagar i veckan, oftast onsdagar och fredagar då det kommer nya varor till butiken. Jag har lite psykologi kvar att göra, och vet inte om jag skrivit det eller inte, men är helt klar med svenska 3 nu. Jag fick ett C vilket var bättre än jag trodde eftersom det har varit så mycket annat att göra.... Känns sjukt konstigt att vi faktikst flyttar nästa månad. 


Här kommer lite bilder på fåren och så :)                                                                


Kram Niniz

 
 
Emma

Emma

8 juli 2015 08:16

vilka fina bilder! Ni verkar ha det riktigt fint.
Och ni verkar ha/haft mycket djur! Jag är lite sugen på att skaffa gäss eller ankor. Men jag vet inte vilket som är bäst. Går det bra med gäss och barn tex. ? Vad ger man dem att äta? Hur ska man ha dem på kalla nordliga vintrar?

http://dunsaluns.bloggplatsen.se

niniz

10 juli 2015 23:01

Hej!

Vad roligt att du har läst min blogg och är intresserad av gäss/ankor. Själv har jag bara haft gäss. De är extremt snälla som unggäss men när de är könsmogna så verkar det vara lite så där- några få individer är snälla men kanske inte särskilt sociala.Så nej, de är inte alltid snälla mot barn, men de är inte heller alls lika hemska som skrönor om dem. Så rent generellt skulle jag säga att ankor är snällare. De jag träffat har varit jättemysiga även mot barn. Nackdelen är dock att ankor alltid behöver tillgång till att kunna simma i vatten (iaf på sommaren) och de är även mindre tåliga mot kyla än gäss. Gäss klarar sig bra med ett vindisolerat och vattentätt hus med lite halm på botten på vintern. På sommaren klarar de sig på bara gräs men på vintern så kan man ge dem hö/Hösilage(gärna finhackat) potatisskal/potatis, morot, havre, korn, majs mm. Mina fick mest mindre fodermorötter, havre, hösilage och potatisskal (och vatten såklart!) Ankor är lite mer allätare. Speciellt myskankor verkar äta mördarsnigalar, insekter, gräs och lite allt möjligt. De behöver även kraftfoder på sommaren om jag förstått rätt. De är inte lika köldtåliga som gäss och kan behöva ett isolerat hus på vintern. Så kort sagt; ankor är snällare, medans gäss är tåligare/billigare att ha hand om. Gäss är även väldigt hemkära och brukar stanna hemma även om de går lösa, ankor vet jag faktiskt inte lika mycket om... fast jag vet några kompisar som har de lösa på gården så det borde gå det med. :) Hör
gärna av dig om du har några mer frågor! :)
Kram Niniz

 
Alfred B

Alfred B

8 juli 2015 11:52

Fina bilder hoppas fåren också får det bra.:) Det måste kännas väldigt tomt på gården nu hoppas du också får det bra när ni flyttat. ;)

http://absfoto.bloggplatsen.se

niniz

10 juli 2015 22:51

Ja känns väldigt tomt :( som tur är har man så mkt att göra att det inte finns tid att tänka så mycket på det...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av niniz - 8 april 2019 23:54

Dig the Crazy - Marie Faith    

Av niniz - 8 april 2019 23:48

Åkte till stranden med underbara Dolce, Suliana och Sila. :)           ...

Av niniz - 26 mars 2019 06:08

None of my Buisness, av Cher Lloyd  

Av niniz - 26 mars 2019 06:06

Jag tror jag hade lyckats hålla mig mer kortfattad och inte gjort så sjukt långa inlägg på FB (som jag senare ångrat) om jag bara hade varit aktiv här igen tidigare. :P   Tips till alla som åker för att bo utomlands en tid: Det spelar ingen roll ...

Av niniz - 26 mars 2019 05:38

Jag måste erkänna att det känns lite dumt att försöka blåsa liv i den här utdöda bloggen, även om jag aldrig gav upp bloggandet frivilligt. Det har ju gått så pass lång tid sedan jag skrev. Och för att vara helt ärlig, vet jag inte om jag hade gjor...

Presentation


Hej och välkommen till min blogg! Jag bloggar om livet som storasyster till tio på andra sidan jorden... så bloggen kommer handla om lite allt möjligt :)

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards