A-Niniz

Direktlänk till inlägg 3 september 2015

Dag 1 i Vanuatu!

Av niniz - 3 september 2015 05:59

Hej!


Vaknade strax innan soluppgången av de "hemska" djungelfåglarna.... Hade glömt hur mycket de lät! XD

Så jag såg på soluppgången över havet :)


Vi kom fram igår! Då badade vi i klipp/havs poolen :) Min fyraåriga lillebror älskade verkligen havet :o han skulle vara mitt bland vågorna (trots att han fick lite kallsupar)


Sedan idag på förmiddagen åkte hela familjen till torget/affären (6 av oss på flaket) och köpte massa saker både på den lokala markanden och lite annat i den hemskt dyra affären :P 100 vatu= 8 kr  :) Även om platspåsar kostan 50 vatu/styck, så kan man få 10 kokosnötter för 100 vatu! Eftersom stormen Pam så har dock mycket förstörts och det märks att det finns en del bristvara på vissa saker och att de gått upp i pris, T.ex så finns det nästan inga färska kokosnötter efetrsom de blåse ner i stormen, och nya inte mognat än. Överhuvudtaget ser man resultatet av Pam överallt. Massa träd har blåst ner/sönder, samma sak med byggnader osv. Djunglen ser helt annorlunda ut på många ställen. Den brukar se ut som en "grön matta" liksom, men nu kan man se massa döda träd och träd utan blad och mindre kvistar. Alla är dock väldigt posetiva, och som sagt, "En del växer tillbaka fort, annar lånngsamt- men det växer tillbaka"  Vi körde även förbi vårt gammla hus och skola :)


Just det! Vi köpte bananchip också. RIKTIGA bananchips. Inte alls som de i Sverige! Bananchipsen i Vanautu är beroendeframkallande :P Svenska bananchips är tjocka, söta, och typ... äcklika. Entligt mig.... :P Bananchipsen i vanautu är tunna, friterarade, och saltade. De smakar nästan precis som vanliga potatischips fast så, så mycket bättre! :D <3 Kostar 150 vatu/ liten påsen (12 kr) och finns på den lokala markanden... om ni någonsin åker hit. Tanna kaffet är oxå starkt rekommenderat! :D


Även de mindre barnen känner igen Vanuatu, framför allt lukterna. Jag hade helt glömt det, men huvudtsden Port Vila luktar så gott! Det är knappt man känenr några avgaser, utan det luktar djungel, mat, hav och människor elelr något XD 


Har bara varit en dag här, men har redan börjat få en vacker kräftröd färg XD Där jag inte är vit... :P Har ändå unvikt solen o haft på mig hatt o så.... tyvärr blåste min älskade hatt av på hemvägen i fartvinden :( Dessutom vägrar min kamera att ladda upp bilderna på datorn. :(  Men här kommer en tidig morgonbild pappa tog.


 



Klotter i Vanuatu (översatt till svenska här)


"Om man har kärlek i ögonen spelar tårarna ingen roll"


Kram Niniz


 
 
Ingen bild

Hannah Larsson

3 september 2015 18:05

Hej! Vad kul att du har skaffat en blogg så att man kan följa eran resa! Hoppas ni har det bra! Hälsa familjen

niniz

6 september 2015 12:30

Ja eller hur :D Vad kul att du tycker det :)
Vi har det bra :) Det ska jag göra! Hälsa din familj med och hoppas du har det bra på din nya skola :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av niniz - 8 april 2019 23:54

Dig the Crazy - Marie Faith    

Av niniz - 8 april 2019 23:48

Åkte till stranden med underbara Dolce, Suliana och Sila. :)           ...

Av niniz - 26 mars 2019 06:08

None of my Buisness, av Cher Lloyd  

Av niniz - 26 mars 2019 06:06

Jag tror jag hade lyckats hålla mig mer kortfattad och inte gjort så sjukt långa inlägg på FB (som jag senare ångrat) om jag bara hade varit aktiv här igen tidigare. :P   Tips till alla som åker för att bo utomlands en tid: Det spelar ingen roll ...

Av niniz - 26 mars 2019 05:38

Jag måste erkänna att det känns lite dumt att försöka blåsa liv i den här utdöda bloggen, även om jag aldrig gav upp bloggandet frivilligt. Det har ju gått så pass lång tid sedan jag skrev. Och för att vara helt ärlig, vet jag inte om jag hade gjor...

Presentation


Hej och välkommen till min blogg! Jag bloggar om livet som storasyster till tio på andra sidan jorden... så bloggen kommer handla om lite allt möjligt :)

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards