A-Niniz

Alla inlägg den 21 september 2015

Av niniz - 21 september 2015 11:42

                       


Bilder jag fortfarande inte lagt upp från vår första biltur i Vanuatu dagen efter vi anlänt :D


Kram Niniz

Av niniz - 21 september 2015 10:52

Hej igen!


Så... Förra gången jag bodde i Vanuatu lärde jag mig klättar upp för en kokospalm på en månad och blev gasnke bra på det :) Men till min stora horror så märkte jag att jag förlorat den förmågan under de sex åren vi bott i Sverige utan palmer! Så... Nu har jag äntligen börjat lite seriösare träning i palmklättring! Mitt mål att att kunna klätta innom ett halvår den här gången. Jag är dock VÄLDIGT beskymrad över att vi inte har några kokospalmer i vår nya trädgård. Känns lite fel att gå till stan och klättra i palmerna där som var de enda palmer jag såg i Luganville.... :S Eller snarare, misslyckas att klättra i palmer i stan... -_- 


Har tekniken för hur man gör, men tyvärr inte muskelstyrkan. Min en gång härdad hud har nu blivit "mjuk" igen så den blir uppskrapad när jag klättrar- framför allt armarna. Jag trodde det var mina armar som skulle sätta gränsen för mitt klättrande (har så klena armar!) men det visade sig att benen gjorde det... Man använder en sorts muskel man sällan tränar annars- jag tror att det är samma benmuskel på insidan av låren som man använder när man rider. Man måste trycka hårt med fötterna in mot palmen för att komma upp, men jag klarar ca 2 meter innan det blir stopp.... Och kan typ bara klänga mig fast vid palmen i en dryg minut :'(


Mitt tredje bekymmer som jag var väldigt orolig för när jag åkte hit var att.... min byst skulle komma ivägen för klättringen.... :S Hur som helst så kan jag säga till alla andra oroliga tjejer/kvinnor (?) att det inte varit fallet eller i alla fall inget större problem. Så det är ingen ursäkt att inte klättra i kokospalmer! Nu har jag visserligen en ganska små bröst, men om man inte har väldigt stor byst borde det vara något problem :) Lite i vägen är det ju men det går! :D


En sak har jag verkligen inget minne av- man får tusen minismå flisor i armarna :o Antar att man slipper det när huden blir hårdare? De är ju inte djupa så kommer antagligen ut själva om man inte skrapar bort det nästa gång man klättar XD Det jobbigste är att föröka låte bli att klättra när man har sår på armarna. Om man gör det så skrapar man ju upp de hela tiden.... Burkar vänta någon dag men.... Sedan vill/måste man ju klättra igen!


När (om?) jag lyckas kommer definetivt bild/film bevis här! :D Inte om.... jag SKA lyckas. Helt ärligt så hade jag inte någon större motivation eller ens förökte ordentigt men tack vare mina underbara småsyskon som sa att de trodde jag nog aldrig skulle kunna klättra upp i en palm igen så har min motivation återvänt i full styrka. Jag ska bevisa att de har fel och jag ska klara det!  Jag kan det här! 


Kram Niniz

Presentation


Hej och välkommen till min blogg! Jag bloggar om livet som storasyster till tio på andra sidan jorden... så bloggen kommer handla om lite allt möjligt :)

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards