A-Niniz

Direktlänk till inlägg 15 januari 2016

Dikter- Vinter och Skola

Av niniz - 15 januari 2016 23:50

Hade som uppgift att skriva två dikter i kursen skrivande om aktuella ämnen och välja en passande bild. Tänkte dela med mig av dem- framför allt dikten om vintersoluppgången blev jag rätt stolt över! 


Vintersoluppgång


Vinden med snöflingorna leker

Morgonljuset över skogen smeker

Väcker dem som slumrat


Kylan biter i min rosfärgade kind

I skogssnåret står en fager hind

Båda tittar vi förundrat


På det glittrande vintervita

En osynlig hand håller på att rita

Upp en violett soluppgång


Lavendelrosa speglas i en halvfrusen damm

Blygsamt tittar solen fram

Trots midvinter hörs fågelsång


Till den här dikten valde jag en bild jag sett i min skolkamrats blogg. Man kan säga att det var snarare bilden som valde dikten och inte tvärt om haha XD När jag fick tillåtelse att använda bilden så var den det självklara valet! (Tack!) Dikten inspirerades även av minnen från tidiga morgonar då jag gick 2 km genom skogen för att ta mig till busshållpatsen när jag bodde på Kållandsö. Jag har många finna minnen av soluppgångar, rådjur och älgar därifrån och eftersom rådjur är mitt favoritdjur så var det självklart att ett skulle få vara med i min dikt! Här kommer bilden:


  

Fotograf: Leatella Valseth

Länk till hennes blogg: http://leatella.vimedbarn.se/ (Ni borde kolla in den! Bloggaren är en ung 19-årig mamma)  



Min andra dikt blev tyvärr inte riktigt lika bra och jag är lite halvnöjd med den, men här kommer den:


Skolstress


Jag älskar att lära mig

Jag älskar att förstå

Men det är svårt att säga nej

När stressen trycker på


Jag älskar att tänka och skriva

Jag älskar att räkna matematik

Men press får mig pappret riva

På bekymmer blir jag rik


Alla drömmar försvinner

Alla måsten förstör

Lärdomens frö som såtts hinner

ej gro innan de trampats ner och dör


Böckerna som lyfte mig uppåt

Trycker mig neråt och kväljer

Räcker tiden man fått

Till att tugga innan man sväljer?


Jag älskar att gnaga på en penna

Jag älskar att lära mig varför, hur och när  

Men om hjärnan hela tiden måste ränna

Försvinner tankarna och ingeting bär


Jag älskar att lära mig

Jag äskar att förstå

Men var ligger glädjen säg

Om kunskapen mig inte kan nå?


Bilden jag använde till den här dikten målade jag själv. Sedan inverterade jag färgerna för att göra allt mer dramatikst och stressfult. 


 


Kram Niniz



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av niniz - 8 april 2019 23:54

Dig the Crazy - Marie Faith    

Av niniz - 8 april 2019 23:48

Åkte till stranden med underbara Dolce, Suliana och Sila. :)           ...

Av niniz - 26 mars 2019 06:08

None of my Buisness, av Cher Lloyd  

Av niniz - 26 mars 2019 06:06

Jag tror jag hade lyckats hålla mig mer kortfattad och inte gjort så sjukt långa inlägg på FB (som jag senare ångrat) om jag bara hade varit aktiv här igen tidigare. :P   Tips till alla som åker för att bo utomlands en tid: Det spelar ingen roll ...

Av niniz - 26 mars 2019 05:38

Jag måste erkänna att det känns lite dumt att försöka blåsa liv i den här utdöda bloggen, även om jag aldrig gav upp bloggandet frivilligt. Det har ju gått så pass lång tid sedan jag skrev. Och för att vara helt ärlig, vet jag inte om jag hade gjor...

Presentation


Hej och välkommen till min blogg! Jag bloggar om livet som storasyster till tio på andra sidan jorden... så bloggen kommer handla om lite allt möjligt :)

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards