A-Niniz

Alla inlägg den 7 april 2016

Av niniz - 7 april 2016 01:21


Nu har vi varit med om (och överlevt :P) vår första tropiska storm! Som tydligen hette Zena.  Den var inte jättestor, men den blåste av plåttaket på vårt förrådshus och en hel del grenar… Idag är marken på många ställen täckt av gröna blad och både vårat stackars citronträd och guava träd har blivit rejält nedböjda… Ett bananträd har knäckts, vår islandcabbage buske har blivit ordentligt tillrufsad men värst av allt råkade nog sockerrören ut. På andra ställen har träd vält och många har vatten i husen.


Jag var lite sent ute med kameran så vår snickare som jobbar här för att bygga garderober och bokhylla (vi hade inga möbler mer än sängarna) hade redan börjat fixa taket. Men småsyskonen berättade överlyckligt att ena plåttaket flög ner på sockerrören, och det andra tog sig en flygtur ut från vår trädgård och landade hos grannen (som tur nog inte bor där utan bara äger tomten och börjat röja upp marken) På en hel del andra ställen har träd och så vält, men vi klarade oss bra.


Just det. Vi har vatten. Överallt. Bokstavligen talat över allt, förutom i vattenkranen. Okej, det är ganska torrt inne, även om den hårda vinden blåste in en hel del regn under dörrspringorna. XD Vi har även fått tillbaka strömmen nu. Och, som ni märker, internet.  Nä, nu måste jag jobba på källförteckningen osv på mitt gymnasiearbete. Det ska in på fredag!


Mamma köpte vitt socker då det bruna är helt slut i affären, men vi har inte haft det på så länge nu att det känns… konstigt. Det är så otroligt, glittrande vitt. Hur får de sockret så vitt? Bleker man det? Är nästan så det känns lite giftigt att försöka äta det, och känns ännu konstigare över att jag reagerar så här på att se vanligt, vitt socker… XD

Just det… har jag nämnt att vi har myggor överallt? Jag vet att man inte ska klaga, men de börjar driva mig till vansinne. Tropiska myggor, i alla fall vanuatiska, är ganska annorlunda från svenska. Det man märker först är att de är mindre. De är tystare. De är även ruskigt snabba. Flug-snabba. Och de kan flyga rakt in i ansiktet på en som flugor så man knappt vet om det är en mygga eller en fluga. Det finns två olika sorters. De som är aktiva på dagen har ett coolt, snyggt grå-svart mönster. De är de som kan ge denguefeber. De som är aktiva på natten ser något tråkigare ut och de är de som kan bära på malaria. Och nu när torkan efter En Nino är över, så finns de i massor. Överallt. Ja, överallt. Två av mina syskon har hittat varsin liten mygglarv i sitt dricksvatten.


….låter det sjunka in...


Själv väljer jag numera alltid de vita kopparna och tittar i efter en stund innan jag dricker. Om ljuset inte är så dåligt att det bästa helt enkelt är att välja en mörk kopp och dricka fort. För säkerhets skull. Mygglarver känns ändå bättre att äta än flugor, som man rätt ofta kan hitta i brödet… Dock så har jag ett favoritbageri där jag hitintills inte hittat en enda fluga. Men köp aldrig bröd från LCM. De verkar blanda i flugor varenda gång i deras bröddeg. Extra proteintillskott, någon?


På tal om mat så vill jag ha choklad. Riktig, mörk choklad. Sådär 70-85%  Det finns tyvärr inte här. Jag har varit chokladberoende i många år, så detta tar hårt.


Nä… Nu har jag nog klagat färdigt. Jag trivs här. Visst, det händer att man ibland saknar varmvatten (eller vatten överhuvudtaget) men vem behöver varmt kranvatten när det är 30 grader ute och regnar 95% av tiden?

Hoppas ni har det bra i senvintersslasket eller de första tidiga solstrålarna i våren.




           

 Kram Niniz…. Som är upptagen med att klia sönder det hundraelfte myggbetet idag.


Presentation


Hej och välkommen till min blogg! Jag bloggar om livet som storasyster till tio på andra sidan jorden... så bloggen kommer handla om lite allt möjligt :)

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards