A-Niniz

Alla inlägg den 29 april 2016

Av niniz - 29 april 2016 05:53

Hejhej!



Glöm det jag sa om EN jordbävning. Det var en större, men det har varit mängder med små jordbävningar hela dagen… :P


Läs mer om jordbävningen på; http://www.radionz.co.nz/international/pacific-news/302598/large-quake-felt-widely-in-vanuatu


Bilderna där är från ’vår’ mataffär.^^


För att fira att jag tagit studenten så tog mamma och papa mig till Oyster island på middag (för några dagar sedan... är lite sen med bloggningen) Där åt jag god pouletfish (’Kycklingfisk’, poulet från franska… smakar faktiskt väldigt likt kyckling. Kallas även ’red big one’ av lokalbefolkningen då fisken är röd… och stor.)


Det bästa på hela dagen var dock attt jag fick se vilda sköldpaddor, inte en, två, eller tre gånger utan om och om igen under hela middagen! Vi satt vid havet och såg sköldpaddor dyka upp till ytan flera gånger! Förutom det så såg vi även massa med fiskar och en gång ett stort stim med större fiskar som hoppade upp i luften. De var silverfärgade och fjällen glittrade i solskenet och vattendropparna glänsande och åh, det var så fint! :D Vattenet var så fullpackat av liv. Randiga fiskar, prickiga fiskar, fiskar formade som sneda kvadrater, blåa fiskar, fiskar med ’morrhår’, stora och små… Man hörde hela tiden hur vattnet plaskade när mindre fiskar försökte komma undan från de större.

Vill åka dit och snorkla någon gång….


Här kommer iaf lite bilder. Tyvärr så fick vi inga bilder på sköldpaddorna. Faktum var att ingen brydde sig ens om att försöka ta kort på dem, för det var mycket roligare att bara titta och njuta. Hade nog ändå inte sett så bra ut på bild.

 

Ebb^^

           

   

Pappa försöker visa mig en sködpadda... tog ett tag innan jag fick syn på dem. XD

   

Den här bäcken på vägen dit är bara så vacker. Bilderna gör den inte rättvisa alls. Tyvärr var jag tvungen att ta den från vägen och vi hade inte tid att stå där länge då bilar kom, men någon dag skulle jag verkligen vilja fotograftera det här stället! ....gärna bada med :3


Elisia, som fick blodförgiftning då en del av ett hundben hon trampade på fastande i foten för att sitta där ett par dagar (innan mamma märkte något- inte ens doktorn såg det) är på bättringsvägen och har ingen feber längre. 


Kram Niniz



Av niniz - 29 april 2016 05:16

Väcktes idag av en stor jordbävning strax innan sju på morgonen. Allt gcik bra, fast det ramade massa saker från hyllorna i affären och det skakade rejält. Den var på 7,3 (entligt vissa källor 7,0 men den kändes defenetivt större än den vi hade på 7.2 för några månader sedan så tror mer på 7,3) och vi hade en tsunamivarning men blev inget. Jordbävningens fokus låg strax söder om Santo på ön Malekula nära flygpatsen där. Så hoppas alla som bor där klarade sig.


....å andra sidan, så låg ju 7.2 jordbävningens fokus i havet en bit härifrån, medans denna jordbävning hade sitt fokus bara några mil härifrån på land.... äh, jag vet inte. Jordbävningen var iaf 7, något!

Presentation


Hej och välkommen till min blogg! Jag bloggar om livet som storasyster till tio på andra sidan jorden... så bloggen kommer handla om lite allt möjligt :)

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards