A-Niniz

Alla inlägg under april 2017

Av niniz - 29 april 2017 07:39

 


‘Fieldtrip’ med geografi klassen då vi åkte till Longar Beach for att på plats undersöka ’natural proccesses’ som wave refraction, longshore transportation, wave erosion och alla andra ord jag inte orkar översätta till svenska.  Kan inte säga att det var något vi lärde oss av resan… men det var ganska roligt, och definitivt bättre än att sitta i skolan hela dagen. På tillbaka vägen så fastnade dock en av bussarna i en stor uppförsbacke och vi var fast i drygt två timmar innan vi kunde åka vidare. Här ligger jag och några kompisar och väntar på mekaniken.  Glömde helt solskyddsfaktor så brände mig en del, men inte så illa som jag befarat.  ^^


Nu över helgen är det meningen att jag ska skriva två essays i Historian, plugga inför ett historia prov på tisdag,  intervjua minst en invandrare om bislama, skriva färdigt mitt internal assesment i statistics om hur olika syror påverkar smaken på cheddar ost, och massa andra små läxor… samt studera inför the End of Term Exams som är veckan efter den kommande.  Så jag gör det som är bäst när jag känner min stressad – är otroligt effektiv på att göra vad som helst förutom just skolarbete. Förhoppningsvis når jag trösken snart som sätter mig på super-mode så jag inner få gjorde det jag ska. Som tur är så har jag måndag på mig, som är en public holiday.


Det känns betydning lättare att kommunicera i bislama nu, men det är fortfarande mycket (det mesta!) som jag inte kan eller förstår. Det är dock som en ’hasp’ som har lossnat vilket gör att jag inte har lika svårt för att  tala det, eller i alla fall försöka tala det. Att gå över from engelska till bislama är mycket lättare (även om jag brukar återvända till engelskan om jag ’fastnar’ ). Även en enkel sak som att blanda bislama i sin engelska eller uttala engelska ord mer ’bislamiskt’ gör att fler förstår vad man försöker säga… och så klart är det många som blir glada av att man försöker. Jag antar att det är samma som att immigrera till Sverige… för att komma in i kulturen behöver du lära dig svenska. Jag har fått en del komplimanger om att jag pratar Bislama, eller glatt överaskade uttryck om;  ’Du kan ju prata Bislama!) Jag skulle inte säga att jag kommit så långt än (och det är rätt ofta vänner säger saker till mig på Bislama som jag inte förstår alls när de förväntar sig för mycket av mig, haha) men det är skönt att kunna ta busen hem och utbyta enkla konservatorer på Bislama utan att känna sig helt borttappad och förvirrad. Bislama… som ’piji- engelska’ … kan verka ganska enkelt i början, och på vissa sätt är det kanske enkelt, men många ord men engelskt ursprung har ändrat uttal eller betydelse från den engelska motsvarigheten.  Dessutom så saknar de den rika mängd ord engelskan har och har istället långa, färggranna beskrivningar om saker. I kombination med att de flesta pratar väldigt fort (och ofta ett tyst mumlande) med tung brytning och många lokala ord kan det vara väldigt svårt att hänga med. Det är långt kvar för mig att blir flytande, mycket längre än vad jag insåg som barn och tyckte att jag kunde bislama bara för att jag förstod enklare konservatorer.  Men det går framåt. Jag har även automatiskt börjat höja på ögonbrynen istället för att säga ’ja’  eller verbalt hålla med om, något, som jag kommit fram till, faktiskt är mycket bättre än svara på en sån enkel fråga, och kan visa att man lyssnar utan att avbryta personen som talar. Borde spridas globalt, tycker jag. XD


Jag är väldigt imponerad över många ni-vatus språkförmåga. Flerspråkighet är något otroligt vanligt här. De allra flesta kan tala minst tre språk: deras stamspråk, bislama och sedan engelska eller franska. Eller båda. Många har föräldrar från olika öar och har då alltså två olika stamspråk. Om de sedan gifter sig med någon, eller flyttar, kanske de lär sig ännu ett till. Som tredje, fjärde och i vissa fall femte språk är det kanske inte så konstigt att många har lite svårt med engelskan. Bislama är dock de flestas andraspråk och fungerar som en bro mellan de som har engelsk- och fransk utbildning. Som invandrare är det en bro in i deras kultur, och det möjliggör inte bara fysiska språkhinder utan visar även att man bryr sig om deras kultur och vill kunna kommunicera med dem.  


Ha en trevlig helg och ha det riktigt bra...


Sist men inte minst....

Grattis Neli för du blivit mamma igen! Välkommen lilla Phoenix till världen. :)  <3 

Av niniz - 29 april 2017 07:22


Håll om Mig - Nanne Grönvall


Av niniz - 12 april 2017 08:24

...internet borta några dagar, men inga allvarliga skador. Hos oss var det bara lite blåsigt ett tag. :)



 

Av niniz - 6 april 2017 07:49

Hanging by a Moment - LifeHouse


Av niniz - 6 april 2017 07:35

Här kommer ett X- antal veckors gamalr blogginkägg som jag insåg att jag inte publicerat ännu....



Hej, hej bloggläsare!


Ni kan gömma er, men statistiken säger att jag har runt tjugo varje dag så jag vet att ni finns någonstans där ute.

Hursomhelst.


Jag klippte mitt hår och tänkte lägga ut lite bilder. Jag har velat klippa mig riktigt kort väldigt länge man aldrig vågat – när jag var femton så gjorde jag ett halvhjärtat försök genom att klippa mig i page och det ångrade jag bittert – ja, jag vet, det är bara hår – så jag har varit väldigt fundersam till att överhuvudtaget klippa kort igen. Kan, host, kanske, host, ha att göra med att vissa personer sa att jag ’borde spara ut håret igen’ eller ’att det skulle vara finare om det var långt’. 


Suck.


Men framför allt hade det väl att göra med att jag helt enkelt tycket det blev fult, och för att vara ärlig, så var inte page frisyr så stor skillnad från att ha långt hår – det kom fortfarande i anskitet, det var bara för kort för att gå att sätta upp det.


Men så tog jag saxen i handen förr förra helgen när jag äntligen bestämde mig för att nä, nu ska jag klippa mig. Modet jag fick att äntligen gå igenom med det kaaaan ha haft att göra en del med att mitt hår hade tovat ihop sig till en hårboll och jag var för lat för att försöka borsta ut det.


(Jag är helt enkelt komplicerad…)


Så jag klippte mitt hår. Meningen var att jag skulle vara klippa det kort nog för att kunna köra över det med maskin efteråt, men min ’konstnärliga’ (host, host) sida tog över efter jag klipp ungefär hälften av det och jag gjorde ett försök att se om jag inte kunde få det att se halv-hyfsat ut själv. När håret väl torkat så tycket jag faktiskt att det blev rätt bra. Lite ojämnt på ena sidan kanske, men kommer gå att fixa om några månader förhoppningsvis, och inget som direkt störde – iaf inte mig -  och det syns i princip ändå bara om jag kammar fram håret.  Så jag har lagt ner maskinen för tillfället, men kommer troligtvis att ta upp den igen så småningom… det är vissa frisyrer jag skulle vilja prova… och efter ett lyckat försök känner jag mig lite mer experimentell nu.


Och NU är det en otroligt stor skillnad från att ha långt hår. För det första, så kan jag, för första gången i mitt liv, dra händerna genom håret utan att fastna. XD Och för det andra, så är det skönt att klappa bakhuvudet. Så stället för att dra i håret när jag är uttråkad/stressad/tänker så sitter jag och klappar mitt bakhuvud.  XD


I det här klimatet så var jag tvungen att ha mitt hår uppsatt i precis hela tiden – dag som natt – för att inte det skulle bli svettigt i nacken, och det är riktigt skönt att kunna luta sitt tillbaka i bilen eller mot kudden utan att den dum knut sitter i vägen och drar i håret för att jag gör det. Eller att febrilt leta efter hårsnoddar. Eller att sätta upp håret och ta ner det hundra gånger för att jag vid nitton års ålder ännu inte lärt mig hur man sätter upp håret rakt.  (Tjejer i omklädningsrummen som skulle fläta sitt hår rakt för tio år sedan… jag förstår fortfarande inte hur ni gör det!)

Den här gången är jag alltså glad att säga att jag inte ångrar min klippning alls, eller saknar mitt gamla hår det minsta. Jag har svårt att tro att jag någonsin kommer vilja ha långt hår i igen så länge jag bor i tropiskt klimat, men jag antar att vi får se.


Nu här jag skrivit över sexhundra ord om mitt hår... vad sägs som att vi fortsätter min hårfixering och går vidare till bilderna? XD


   

Här har jag alltså håret framåt kammat. Som ni ser är det knappast perfekt rakt. XD Men småfelen går iaf att fixa till när man ser dem, och det större felen växer ut, så…


 

För att vara ärlig – jag tycker jag ser lite ut som min lillebror på den här bilden. XD



Av niniz - 6 april 2017 07:30

Pit of Vipers - Simon Curtis


Av niniz - 6 april 2017 07:06

Det är nu hög tid att berätta om min nya lillebror, som nu är sex veckor gammal. Fördröjningen beror till stor del på att min nya kamera kraschat och jag inte kunnat få tag på några tillfredsställande bilder förens nu.


Välkommen till Världen!


 

Jag har alltså numera fem småsystrar och fem småbröder. :)


Vår tik fick valpar några dagar efter ’Clement’ föddes (hans andra-namn. Pga av ett önskemål från mina föräldrar för fyra år sedan så nämner jag inte någon från min familj vi första-namn och inte heller efternamnet) Clement kommer från en vän till familjen som var lite som en farfar/morfar till barnen innan han flyttade tillbaka till Bankis (ön han kommer ifrån) för några månader sedan. Bilder lovas så snart jag får händerna på lillebrors kamera.



Sist… och minst, antar jag…. Så kommer avfallshantering som varit en ovanligt stor del av mitt liv den senaste tiden. Jag har ett så kallat ’Internal Assessment’  (I/A)  i geografin och studerar alltså ’Waste Management in Luganville’. Vi gör många av undersökningarna tillsammans som grupp, men ska skriva själva inlämningen själva. Så jag har besökt sopptippen, intervjuat polis och tjänstemän som jobbar inom avfallshantering och miljövård, och gjort en undersökning hur elever på Santo East hanterar sitt avfall. Vi fick även en föreläsning av Ray Vilvil som jobbar inom Luganvilles kommun om miljöhälsa och är en före detta lärare. Sedan har jag skrivit som en galning för att täcka alla kursmål. Sista inlämningsdatumet är på måndag så jag hoppas jag kommer hinna renskriva allt till dess! (Då vi alltså skriver för hand) Med bilder, grafer, mm så kommer det nog bli det ’finaste’ skolarbetet jag någonsin gjort.



 

’Waste Management in Luganville.’ Steneth, jag, Anslika, Flonett och Evena vid den lokala sopptipen. Bild tagen av okänd klasskamrat (från gruppen som undersöker ’Lan Pollution in Sanma Province’) med Steneths ipad. ^^


   

Här kommer också en bild på mig och Angella (med småsyskon). Angella är nog min bästa vän på Santo East, men jag kommer bra överens med de flesta elever och det är en väldigt mysig stämning oss emellan. Bilden är tagen av ett okänt småsyskon med Angellas mobil. ^^


Imorgon så är det studiedag, men jag ska träffa Sereana på skolan som vanligt 07:30 ändå för att ta hand om våra bönor vi planterade idag och nu måste kolla till och kommentera om varje dag tills skörd. Det är vårt första I/A i Agrikultur, och jag jobbar tillsammans med Sereana och Nixon. Jag är inte sugen på att ta mig till skolan på helgerna från om med nu, men det är så det är. Efter det så ska vi gå till ’The USB Libary’ på uppfordran från vår historia lärare och göra forsking om vårt A/I i historian. Jag kommer studera ’Australia as a Penal Colony’ och Sereana ’The History of De Quiros’ (Ferdinand de Quiros var den första Europén som kom till Vanuatu och nämnde Santo ‘Australia del Espiritu Santo’ när hann anlände i Big Bay 1606. Ett spännande ämne, men inte lika spännande som mitt. ;) Vid förfrågan rekommenderade jag Angella att välja ’Melanesian Origin’’, vilket var något jag själv nästan var kluven att undersöka, men i slutet så valde hon att undersöka om hur den protestantiska kyrkan kom till Vanuatu. Inte alls lika intressant enligt mig, men hon har nog en poäng om att det är lättare att undersöka. Melaesian är det folket urbefolkningen är (dvs alla ni-vans) som delar ursprung med de som kommer från Fiji, Solomon öarna, New Caledonia och Papua Nya Guinea. De beräknas ha kommit hit för några tusen år sedan. Det jag är nyfiken på är vart de kom ifrån (och hur!) men jag antar att jag kan ta reda på det även om det inte är ett skolarbete. :P För er som undrar så finns även folkgrupperna Polynesia och Micronesia, och vilka ö-nationer som tillhör vilka är något som bankas in lika hårt här som att Sverige, Danmark, Norge och Island tillhör Sandinavierna gör i Sverige.


Hoppas ni får en riktigt bra dag!


Presentation


Hej och välkommen till min blogg! Jag bloggar om livet som storasyster till tio på andra sidan jorden... så bloggen kommer handla om lite allt möjligt :)

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards