A-Niniz

Direktlänk till inlägg 25 januari 2014

Getterna Drar Pulka För Första Gången

Av niniz - 25 januari 2014 20:21

Hejsan! :)


Idag har jag gått ut med grannens hundar Talita och Zoya, på förmiddagen tillsammans med min lillasyster Elisia.



Eftermiddagen ägnade jag åt att träna getterna, men idag så fick de prova på att dra för första gången! Jag gjorde

en enkel, tillfällig sele av deras halsband, ett gammalt skärp och en tyg remsa. Peace var ganaska nervös, men det gick bra ända tills lillebror skrämde henne och hon skyllde eländet på pulkan som var läskig att ens titta på efter det. Promise därimot verkade inte bry sig om pulkan hon drog det minsta och var jätteduktig. Min lillebror fick filma när Peace drog den toma pulkan så här kommer en kort film.



   Som ni ser är hon lite nervös men ändå duktig! Vill påpeka att jag tränat dom väldigt mycket innan så även om hon inte dragit förut så har hon gått långa prommenader både i koppel och utan med mig både med sin halvsyster och utan. Så jag har lagt ner mycket tid på dem. Med tiden när det medningen att de ska dra i par så att de kan dra tungre saker. Pulkan idag är bara en övning för att de ska vänja sig vid att ha någonting bakom sig.


En get kan utan problem dra sin dubbla vikt när de är fullvuxna, vid ca två-tre år. Är de vältränade kan de ibland orka mer! Eftersom jämtgetter väger 30-40 kg när de är vuxna så kan de alltså, i par, dra upp till 120 kg!


Så jag har tänkt bygga eller köpa en minivagn som är lätt och köra in dom så småningom. Kommer bli spännande!


Lite inspiration:


'




Förr i tiden var det vanligt att getter hjälpte till att dra lättare saker :)


Kram Niniz


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av niniz - 8 april 2019 23:54

Dig the Crazy - Marie Faith    

Av niniz - 8 april 2019 23:48

Åkte till stranden med underbara Dolce, Suliana och Sila. :)           ...

Av niniz - 26 mars 2019 06:08

None of my Buisness, av Cher Lloyd  

Av niniz - 26 mars 2019 06:06

Jag tror jag hade lyckats hålla mig mer kortfattad och inte gjort så sjukt långa inlägg på FB (som jag senare ångrat) om jag bara hade varit aktiv här igen tidigare. :P   Tips till alla som åker för att bo utomlands en tid: Det spelar ingen roll ...

Av niniz - 26 mars 2019 05:38

Jag måste erkänna att det känns lite dumt att försöka blåsa liv i den här utdöda bloggen, även om jag aldrig gav upp bloggandet frivilligt. Det har ju gått så pass lång tid sedan jag skrev. Och för att vara helt ärlig, vet jag inte om jag hade gjor...

Presentation


Hej och välkommen till min blogg! Jag bloggar om livet som storasyster till tio på andra sidan jorden... så bloggen kommer handla om lite allt möjligt :)

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards